ТОМИНА
НЕДІЛЯ
Наступна неділя після Христового Воскресення має різні
назви. Неділя Томина — від події у святому Євангелії, де говориться про зустріч
апостола Томи з воскреслим Христом.
Неділя Антипасхи, що з грецької означає "замість
Пасхи", бо для перших християн вона була наче повторенням празника Пасхи.
У Щоденнику паломництва Сильвії Аквітанської (IV ст. ) читаємо, що восьмого дня після Христового
Воскресення в Єрусалимі були окремі торжества та, що того дня читали святе
Євангеліє про навернення апостола Томи.
Неділя Нова, або Оновлення, бо вона перша після Пасхи і в
ній наче оновлялося празнування Пасхи. Цього дня Ісус Христос своєю появою
обновив для апостолів радість свого Воскресення. "У цей день, — каже
синаксар Томиної неділі, — в другу неділю по Пасці, празнуємо оновлення
Христового Воскресення і святого апостола Томи діткнення".
Неділя Біла, або "в білому". Колись давно
новохрещенці, прийнявши хрещення у Велику суботу, упродовж цілого Світлого
тижня ходили в білих одежах, а в неділю Томину при осібній церемонії ці одежі
скидали. Західна Церква до сьогодні називає цю неділю "неділя в
білому".
Неділя Провідна. Деякі автори виводять цю назву від того,
що ця неділя проводить і продовжує празник Пасхи. У нашого народу був звичай у
Томину неділю організовувати проводи, тобто поминання померлих, осібною
трапезою та молінням за душі померлих на цвинтарі.
Святкування восьмого дня після Пасхи, як завершення
торжеств світлої седмиці, з давніх-давен вважалося окремим празником. Темою
богослужень цього празника, як і седмиці, що наступає після нього, є
євангельська подія, що описує появу Ісуса Христа восьмого дня після Воскресення
та зворушливе навернення і визнання віри святого апостола Томи. Про значення
святкування цього празника святий Григорій Богослов († 389) у своєму слові в
Томину неділю так каже: "Давній і в добрій цілі установлений закон шанує
день оновлення, або радше кажучи, з днем оновлення шанує нові добродійства. Чи
ж не був днем оновлення і перший воскреслий день, що наступив по священній і
світлоносній ночі? Чому даємо цю назву сьогоднішньому дневі? Той (тобто
Великдень) був днем спасення, а цей — днем згадки про спасення. Той день
розділяє собою погребання і воскресення, а цей — є днем зовсім нового
народження... Справжню онову ми сьогодні празнуємо, переходячи від смерти до
життя. Тож скиньте зі себе старого чоловіка й оновіться та жийте в обнові
життя".
Наша Церква святкує пам'ять святого апостола Томи б
жовтня, а латинська — 21 грудня. Про апостольську працю апостола Томи святий
Йоан Золотоустий у проповіді на Томину неділю виголошує таку похвалу: "Він
колись був слабшим від инших апостолів у вірі, а за ласкою Божою став
відважнішим і невтомнішим, як вони всі. Він своєю проповіддю обійшов майже всю
землю, не боячись проповідувати Боже слово народам лютим, диким і
кровожадним". Традиція каже, що святий апостол Тома загинув смертю
мученика за Христову віру в Індії.
о. Катрій Юліян, ,
ЧСВВ, Пізнай свій обряд. Свічадо, 2004
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz